Runner is voorstander van het handhaven en controleren op het bezit van de Niwo-Vervoersvergunning.
Concurrentie vervalsing naast onderbetaling van zzp’ers door pakketdiensten wordt daarmee een halt toegeroepen.

Bron: TLN Nederland

ILT: strengere controles bestel- en kleine vrachtauto’s 

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voert de controles op bestelauto’s en kleine vrachtauto’s flink op. Vooral voertuigen van pakket- en koeriersdiensten worden intensiever gecontroleerd op overbelading, aanwezigheid van een vergunning en op de rij- en rusttijden.
De ILT meldt gisteren (25/4) dat de controle van voertuigen van pakket- en koeriersdiensten sinds deze maand worden opgevoerd onder meer vanwege het stijgende aantal internetaankopen. “Daardoor zijn er steeds meer koeriersvoertuigen op de weg”, aldus de ILT.

Helft voertuigen te zwaar Controles in 2014 en het afgelopen jaar wezen volgens de inspectie uit dat ongeveer de helft van de gecontroleerde voertuigen te zwaar beladen was. Voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg vallen onder de Wet Wegvervoer Goederen. De vervoerder is dan verplicht te beschikken over een vergunning voor communautair wegvervoer.

Inzet mobiele weegplaten De inspecties van voertuigen worden, waar mogelijk, uitgevoerd met mobiele weegplaten. Vervolgens gaat de ILT, mede op basis van deze resultaten, administratieve controles uitvoeren bij bedrijven in deze sector.

Overbelading economische delict Met deze inspecties wil het overheidsorgaan volgens eigen zeggen zorgen voor een betere naleving van de wettelijke kaders. Zowel het overbeladen als het zonder vergunning rijden worden gezien als economisch delict. Bij overtredingen kan de ILT handhavend optreden. Het uitvoeren van vervoer zonder vergunning is goed voor een boete van 4.200 euro. Bij overbelading kan een boete oplopen tot 7.000 euro.